Art Category: Скулптура
Subject – The End
Alulit
Поглед на делото Alulit, самостојна изложба „ Како што е “, Национална Галерија на Р.Македонија – Чифте Амам, Скопје, 2021, фото – А.Тилиќ
2018-2020 / алуминиумска жица и џамлии
ТВ пејсаж
Поетичко разложување – интерпретативна дедукција
Првиот критички гест на Мазневски несомнено се обележува со серијата творби/слики, дваесетина платна во маслена техника. Модификацијата на геометрискиот асемблаж „ТВ-тест“ (1990/91/92), во еден повторлив структурален образец, илустрира различни перцептуални промени на меморискиот спектрум на информацијата, полемизирајќи околу автентичноста и ауратското на дигиталните технологии на почетокот на деветтата декада на минатиот милениум. Во ерата на технолошкиот напредок, поимот „форма“ се заменува со „информацијата“, која го зазема местото на реалните настани и „претпоставува постоење на систем во состојба на метастабилна рамнотежа што може да се индивидуализира“ и за разлика од формата, информацијата е значење што „произлегува од различноста“. Оваа констатација на францускиот философ и критичар на индивидуализацијата, Гилберт Симондон (Gilbert Simondon), се надополнува со заклучокот дека „[…] Добрата форма затоа не е повеќе едноставна форма, прегнантна геометриска форма, туку значајна форма, односно она што воспоставува трансдуктивен поредок во системот на реалност што носи потенцијали. Оваа добра форма е она што го одржува енергетското ниво на системот, ги зачувува неговите потенцијали со тоа што ги прави компатибилни: тоа е структура на компатибилност и одржливост, тоа е измислена димензионалност според која постои компатибилност без деградација“.[Gilbert Simondon, Individuation in Light of Notions of Form and Information, trans. Taylor Adkins (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2020), 16.]
Во таа философска линија, сликарската проблематика во оваа серија се разработува преку манирот на преземање на „најдени“ иконични знаци и симболи сведени до интерсубјективна апстракција, која само евоцира, потсетува или асоцира на познатите конотатори: телевизиска тест-слика, шаховско поле, пин-ап календар итн., додека нивната информациска „дисфункционалност“ се сведува на формалното, како директна „вербална“ комуникација и интеракција со восприемачот, поставена на едно метаконтекстуализирано ниво – станувајќи реплика на моделот на масовните (комуникативни) медиуми. Истражувајќи ја реалноста на масовните медиуми, германскиот социолог Никлас Луман (Niklas Luhmann) ќе нотира дека „технологијата на дисеминација“ создава формации на форми (различни комуникативни медиуми) кои се појавуваат како носители на комуникацијата, а интеракцијата со восприемачот е раководена од интерпозицијата на технологијата, која со сигурност создава растојание или го прекинува директниот контакт со изворот.[Niklas Luhmann, The Reality of the Mass Media, trans. Kathleen Cross (Stanford, California: Stanford University Press, 2000), 2.] Е токму таа врска, помеѓу изворот и реципиентот, во конкретниот случај информацијата, сведена и преведена на сликарски јазик, уметникот ја реформулира назад, во еден густ и конкретизиран простор на перцепцијата, враќајќи му го вистинското место на спектаторот и на неговата есенцијално „читателска“ улога.
Како експериментална трансгресија, отсликаната шема на препознатливите симболи и иконографски предлошки се задржува до интерпретацијата преку истоветни термини – „ТВ-тест I“; „ТВ-тест II“, „Љубовно писмо“; „Страница 2“; „Страници“; „Железничка станица“; „Календар ’91“; „Календар ’92“; „Шах 12“; „Шах 2“; „Пазл“; “„Шнит“ итн., изнесувајќи дијалектички коментар за императивот на униформните стратегии (и економската логика?) на масовните медиуми. Мазневски вешто ја употребува информацијата, со цел да информира назад, пермутира „сличност“ која оптички се распределува пред мемориската подлога на реципиентот.
Серијата слики, слично како и инсталацијата „ТВ пејзаж“ (1994), е синоним за произволен знак, инхерентен на категоријата „информација“, но во една автономна форма со диференцијални вредности, структурирајќи различно искуство на реалноста за секое „означено“ или референцијално посочување, поединечно. Но и покрај интелигибилноста на пораката што ја пренесува овој ликовен податок, исказот повикува на колективна читливост и колективен одговор. Овој уметнички предлог го задржува префиксот „транс“, за концептот „трансмедиум“, бидејќи поминува низ алтернативните можности за неговата поимливост, како естетска провокација помеѓу материјалните, предметните и семантичките координати на делото.[Garrett Stewart, Transmedium: Conceptualism 2.0 and the New Object Art (Chicago and London: The University of Chicago Press, 2017), 19.] Споредбено со „ТВ-пејзаж“ (1994) како „иконична суспензија“, и „The Еnd (1994)“/„Fine (1994)“ како „временска суспензија“ на подвижните слики, сликарската серија е „просторна суспензија“, метафора за имобилизација на интерактивната технологија на масовните медиуми. Овие три последователни дела бележат една творечка фаза на Мазневски, која претежно се занимава со „десемантизација“ и „одново кодирање“ на значенските релации. Под секоја од овие реализации поединечно, веднаш може да се исчита „минималистички потпис“, но во суштина, тие се реалистични и тие се коментари, трансмедијални објекти во отворен систем, со наследена онтологија, одново вербализирана, која директно се обраќа кон восприемачот.
Минималистичката инсталација „ТВ-пејзаж“ (1994) е следство на креативното протегање низ критичкиот дискурс на уметноста и нејзините различни институционални контексти, мислејќи тука на проширеното поле на структурални компензации кои уметничкото дело ги аспорбира и вградува во намерата за себе-посредување во светот, со цел да остане неприспособливо на доминантните текови. Екранските „платна“, како замена за емитерот на телевизорските уреди, насликани во чиста спектрална гама, трипартитно се себеповторуваат формирајќи полуотворен, конкавен „ТВ-пејзаж“ кој интерпунктуира на почетокот и крајот во црна и бела конечност, репродуцирајќи дваесет и четири промени во секунда на вистинскиот (претпоставен) модел на филмската слика. Оваа замрзната временско-просторна протензија структурира и дијалектизира „поле на присутност“ како „замена“ за бесконечно умножливите подвижни слики, поставувајќи го восприемачот во центарот на естетската рецепција.
Преку концептуалната премиса на „ТВ-пејзаж“ ќе ја проследиме еволуцијата на уметноста, одејќи наназад сѐ до импресионизмот, до репрезентацијата на „вистинските“ пејзажи, оние на Сера или Мане, не помалку „артифициелни“ од современиот пејзаж во кој en plain air уметникот се загледал. Резонантноста на ова дело е повеќе аудитивна отколку визуелна. Сосировото поимање на знакот како „акустична слика“ (означител и означено) е засновано врз концептот на латинскиот поим [latin. arbor] или дрво, како идеја за целината и од примерот за „лист хартија“ каде што мислата е на предната страница, а звукот на задната, скицира концепт кој укажува дека не може да се отсече предниот дел без да биде отсечен и задниот дел.[Звукот и мислата во комбинација произведуваат форма, не супстанција. Види во: Ferdinand De Saussure, Course in General Linguistics, trans. Wade Baskin, ed. Perry Meisel and Haun Saussy (New York: Columbia University Press, 2011), 113.] Визуелната мапа на „ТВ-пејзаж“, која поврзува различни, силно и моќно импрегнирани празнини (хроматски полиња), не е само Сосировото
„означено“, туку когнитивно отсечена од дрвото, од стеблото, од сопстве- ното означено, се приближува до концептот „ризом“. Во семиологијата и филозофијата концептот „дрво“ и „ризом“ се комплементарни, но во исто време противречни концепти, исто како што принципот „уметност заради уметност“ (1876)[Théophile Gautier, Mademoiselle de Maupin (1835)(La Bibliothèque électronique du Québec Collection À tous les vents Volume 1078:version 1.0) Nouvelle édition (Paris: Charpentier et Cie, 1876). Готје изразувал експлицитна „антипатија кон политиката“. Види во Georges Matoré, Le Vocabulaire et la société sous Louis-Philippe (Geneva: Slatkine Reprints, 1967), 134.] влегува во контрадикција со своите наследни силогизми, реформулирани во хиперкритички контекст, како што е концептуалната уметност. Одговорот на „апстрактниот“ концептуализам иманентен за творештвото на Ед Рејнхарт (Ad Reinhardt) е резултат на непрекинатиот обид за потчинување на уметноста како средство на некои други цели или вредности,[Ad Reinhardt, “Art as Art”, in Art in Theory: 1900-1990, eds. Charles Harrison and Paul Wood (Cambridge: Blackwell Press, 1995), 806.] трагајќи по слободата за која се вели дека постои, но не за сите.[Reinhardt, “Art as Art,” 807.] Но, затворањето на уметноста во самата уметност, свртувањето навнатре кон нејзините единствени принципи и каузалитети, не значи потполна само-рефлексивност, бидејќи, таквата „чиста“ уметност е резултат, последица или одговор на доминантните културолошки или социолошки обрасци кои покрај контекстуалната номиналност ја менуваат и самата идеја за она што значи ангажиран/а уметник/уметност.
Концептот „ТВ пејзаж“ е свртен навнатре и се чини дека „ларпурлартистички“ транзитира низ категориите на историските специфики, но еманира ризоматски, надворешно-значенски, картезијански извлекувајќи ја смислата на создавањето, како изразен сомнеж дека може да се говори за уметноста само заради неа. Моментот на разрешливост помеѓу концептот „уметност заради уметност“ [l’art pour l’art] и „ангажирана уметност“ претстои и во идејата за „апаралелна еволуција“ на Жил Делез (Gilles Deleuze) и Феликс Гатари (Pierre-Félix Guattari), како принцип на создавање кој гради ризом со светот што го опкружува, процес преку кој уметничкото дело ќе овозможи светот да ја напушти сопствената територија, враќајќи се во делото, кое и самото ја губи сопствената територија во светот.[Оваа идеја не е нималку едноставна за разбирање, особено бидејќи Делез и Гатари метафорично го употребуваат моделот на книгата во однос на светот, но „апаралелната еволуција“ како концепт се чини соодветна, особено ако ги имаме предвид мимезисот, подражавањето итн., но и сосема доволна аналогија е поетиката како концепт на затворање (на светот) која не очекува регресивно враќање на некакво значење или валоризација, а секогаш го добива за возврат. Žil Delez i Feliks Gatari, “Rizom”, in Moć/ mediji/&, prir. Jovan Čekič i Jelisaveta Blagojevič (Beograd: Fakultet za medije i komunikacije, 2011), 13. Извор: Gilles Deleuze et Felix Guat- tari Capitalisme et schizophrénie 2: Mille plateaux (París: Minuit, 1980).]
Понатамошната елаборација на концептот „ризом“ се поистоветува со идејата за создавање карта/ мапа, наместо копија, како модел што се обидува да експериментира со реалноста, не го репродуцира несвесното, туку го гради, слично како и овој „изграден“ пејзаж, отворајќи се на планот на конзистенција. Ризомот е специфичен поради неговите „многубројни влезови“ и перформативноста, наместо очекуваните определени компетенции. Но картата, исто така, може да го содржи и феноменот на редундантноста, на нејзините сопствени копии.[Delez i Gatari,”Rizom,“ 15.] Во времето кога е напишан есејот Уметност како уметност (1962),[Есејот првпат е објавен во Меѓународна уметност, VI, бр. 10, Лугано, декември, 1962 година.] Ед Рејнхарт, помеѓу другите концептуалисти кои утописки го трасирале својот „слободен“ творечки и перформативен простор, сосема смело ќе изјави дека единствениот принцип на кој треба доследно да се придржува уметноста е „уметноста како уметност“ [art-as-art] и „уметност заради уметност“ [art-for-art’s-sake]. Не верувајќи во единството на „уметноста и животот“, за Рејнхарт „слободата“ подразбира растовареност од идејата за нивната симбиоза или меѓузависност. Но, таквата слобода тогаш и сега не е иста, или барем не е еднакво можна, бидејќи самите концептуалистички идеи и нивниот предреволуционерен (замислен) поредок станаа долгорочно неостварливи, апсорбирани од моделот на институцијата. Единствениот излез вон естетските норми предлага поглед „низ“ уметноста, „низ пејзажот“ ако сакаме да говориме за вистинска дијалектика на внатре-институционалните уметнички принципи.
Во овој контекст би било дисфункционално одново да се отвори дебатата помеѓу Питер Биргер (Peter Bürger) и Хал Фостер (Hal Foster) за неуспешноста на авангардните практики, за невозможното спојување на уметноста и животот и тврдењата дека неоавангардистичките практики се екстензија на историските авангарди или експериментален модел кој не обновува, туку дијалектички ги разоткрива потенцијалите на институционалната критика и дејствува однатре, а со тоа и успева. Но, уметничките наноси врз историското минато во сегашен контекст не можат едноставно да се повикаат на познатите факти, фрази, манифести, пароли, трактати и слогани и оттука да продолжат да дејствуваат, туку треба да се соочат со состојбата на присутност „во“ даден момент како што изјавува оваа пермутација на Мазневски, или како што ќе забележи Мике Бал (Mieke Bal): „Да-се-биде-со е клучен елемент на современоста“.[Mike Bal, The Contemporary Condition (Exhibition-ism: Temporal Togetherness) (Berlin: Sternberg Press, 2020), 49.] Да се биде „во“ и „со времето“ значи да се одживее своето време со својот сопствен глас, низ сопственото прозвучје, не сметајќи на неговиот одек подалеку. „Уметност заради уметност“, непотребно е да се диспутира смелоста на ваквата порака, сигурноста и храброста што ја влева кај секој уметник, зашто таа е токму она што секој посакува да го слушне. Но и пред и по 1962, уметноста беше дел од животот, вредна во своите обиди „за“ трансформација на уметничкото творештво во практика, ако не и едно исто. Тоа е факт кој не може да се одрече, но не поради како што вели Рејнхарт, „уметноста како начин на живеење“ туку поради она што како „жива“ материја му го должи на „живиот“ свет околу себе, или за него се залага, како овој „акустичен“ предлог на Мазневски, кој запира пред визуелното, пред нетранспарентните ТВ-екрани, за да се отвори назад, кон ризомот, кон мисловното. Оспорлива е (ис)трајноста на Рејнхартовата формула „уметност заради уметност“, најмалку поради Сартровото тврдење, кое вели дека „она што ја овозможува една дефиниција/дефинираност“ (на пример на уметноста), „ѝ претходи на нејзината егзистенција“. Уметникот е она што тој ќе го направи од себе, изјавува првиот принцип на егзистенцијализмот, токму онака како што се протега и поетскиот израз на Мазневски. Тој „скок во постоењето“ е морален или творечки и како таков се соочува со искуството и со неможноста да се излезе од „човековата субјективност“. Ваквата контекстуализација дозволува доследно да се повикаме на концептот „ангажиран уметник“ за кој говори Сартр во 1948, но оваа генеалогија оди подалеку и наназад сѐ до Аристотел, за кого праксата/практиката [praxis] како таква е супериорна во однос на поетиката [poesis], на продуктивната активност, чиј крај е во делото.
Преку „ТВ-пејзаж“, авторот ја определува генеричноста на идниот јазичен обрат, во последователните творечки периоди. Оттука несомнено релевантна е хипотезата на Агамбен, кој укажува дека јазикот го создава сопствениот дискурс преку јазичното разоткривање.[Giorgio Agamben, Potentialities: Collected Essays in Philosophy (Stanford, California: Stanford University Press, 1999),43-7.] Уметничкиот „јазик“ на Мазневски, како креативен „гест“, е конституиран од различни тонови, од различни акорди. Но јазикот, уметничкиот јазик не е секогаш еквивалентен со уметничкиот гест, туку е комплетност, супериорна на своите „симболи“ и „референции“ само тогаш кога постои единство помеѓу јазикот и гестот, поради тоа што „залагањето за“ и „репрезентацијата“ се потполно „различни односи“.[Ogden and Richards, The Meaning of Meaning: A Study of the Influence of Language upon Thought and of the Science of Symbolism, (first published [1923] 1946), 12.] Намерата на дискурсот е гестуално „нередуктивна“ на јазичното „означено“ и посочува на надворешноста, на „реалноста“. Додека прашањето на знаците и нивната употреба, сѐ додека конотираат одредено значење, може да биде регистрирано помеѓу јазикот и поширокиот семантички дискурс. Таа дистрибуција на значењето, преку знаците и симболите, го одредува уметничкиот јазик на Мазневски, како „намера“, кој преку денотативните аспекти на применетите средства во поширок и екстензивен опсег може да се толкува како еквивалент на намерата. Но да се навратиме назад кон современиот формализам на овој автор, кој се обидуваме да го аргументираме, како „чиста форма“, а со тоа и да покажеме дека „единството“ помеѓу формата и содржината не е доведено во прашање, туку „функцијата на формата“ како начин на кодирање на значенските односи и нивната дистрибутивна улога во поширок дискурзивен контекст. Во оваа точка може да констатираме дека „ТВ-пејзаж“ (1994) и „The End“ (1996), како најкарактеристични формални, јазични структури, артикулираат интерпретација на авторот, не чиста експресија поведена од логиката на содржината, туку „преговарање“, „преведување“, нешто „помеѓу“, или според латинската етимологија [interpretatio] што значи „објаснување“, гледано во современ контекст – „создавање“ или „пренесување на значење“.[David Bordwell, Making Meaning: Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema (Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1989), 1.] И двата примера посочуваат кон семантички референци или конотатори создадени од претходни (историски) уметнички „ситуации“, кон технолошкиот напредок на индустриското општество кој во суштинска мера ја условува и подредува уметничката форма и нејзината трасирана релевантност во однос на степенот до кој самата уметност ги вградува технолошките принципи и достигнувања во сопствената намера. Од овој аналогизам произлегува дека изразниот гест на Мазневски ја „именува“ сопствената „променливост“ во процесот на редукција на формата во знак, несомнено релевантна артикулација во контекст на (со)временото промислување.
Составено од шест, речиси идентични елементи, моделот на структурална дедукција се повторува во делото „Реактор“ (1993/94), полиптих составен од шест насликани платна врамени во алуминиумска рамка, чија површинска текстура е обмислена како враќање назад и задршка на првобитниот облик на поетиката, сликарски пикселизирајќи ги микро-есенцијалните „движења“ кои го конституираат видливото поле на „екранот“ (платното). Разработена во естетиката на „флуксус“, идејата за „ТВ-пејзаж“ и „Реактор“ формално се комплетира со инсталацијата „ТВ конструкции“ (1995), како утврдување на оптичкиот илузионизам за длабочината на сликата и „вистинската“ перспектива на trompel’œil егзалтирана во сопственото онтолошко потекло. Оваа естетичка конструкција ги најавува празнината и испразнетоста на спознајните простори кои се пресоздаваат во геометријата на отсликаниот „дигитален“ асемблаж. Гледано низ призма на континуирана продукција, инсталациите/ делата „ТВ-пејзаж“, „Реактор“ и „ТВ конструкции“ ја отсекуваат, расчленуваат и десинхронизираат кохерентната слика на поимот – композиција карактеристична и специфична за современиот интерфејс, како дисконтинуиран декупаж на естетските средства, иманентни на дигиталните медиуми.
Несомнено важен податок е вклучувањето на делото „ТВ-пејзаж“ (1991/93) во рамки на изложбата 40 Jahre: Fluxus und die Folgen (2002) во Визбаден, во селекција на Рене Блок (René Block) и следствено антологизацијата на постфлуксус рефлексиите по повод обележувањето на четириесет години естетски антиципации на ова движење. Оваа серија на разработка на „најдени предмети“ запрашува не – што е содржината, ниту, пак, што е медиумот, туку како е создадено делото? Каков е контекстот на неговата дискурзивизација? Флуксовите уметници што експериментираат и воспоставуваат директна врска со музиката, композицијата на најдените предмети, дематеријализацијата, времетраењето, настаните, хепенинзите, во суштина го доведуваат во прашање, најесенцијално, односот помеѓу уметноста и животот.[Christopher Eamon, “An Art of Temporality,“ in Film and Video Art (London: Tate Publishing, 2009), translated version Kristofer Ejmon, ”Umetnost temporalnosti“, in Slika/Pokret/Trans-formacija: Pokretne slike u umetnosti, prir. Jovan Cekič, i Maja Stankovič (Beograd: Centar za Medije i Komunikacije, Fakultet za Medije i Komunikacije, Univerzitet Singidunum, 2013), 163.] Употребата на „најдени предмети“, во контекст на флуксовите практики, поконкретно на Волф Востел (Wolf Vostell), не е иста како онаа на Марсел Дишан (Marcel Duchamp), кој им дава нова знаковна функција во определен постериорен, институционален (апропријациски) контекст, туку се заснова врз идејата за „деколаж“. Амбиентот составен како просторна композиција од шест телевизори именувани „Телевизиски деколаж“ (Television Dé-colage, 1963), првпат изложен во галеријата „Смолин“ во Њујорк, инсталацијата „Електронски деколаж, соба за хепенинзи“ (Electronic Dé-collage, Happening Room), прикажан на Венециското биенале во 1968 година, како и дванаесетте радиоапарати на Џон Кејџ (John Cage) именувани „Замислен пејзаж 4“ (Imaginary Landscape No4, 1953),[Ejmon, ”Umetnost temporalnosti,” 164-5.] се создадени едновремено со експерименталните практики во филмот на почетокот на 1950-тите години. За историското движење „Флуксус“ се смета дека има свој почеток и крај, кој коинцидира со смртта на главната фигура, основач и лидер, во 1978, Џорџ Макјунас (Georgre Maciunas).[Изјава на литванскиот критичар и куратор Кестуитис Куизинас по повод ретроспективата за одбeлежување на триесет години творештво на интернационалната флуксус-уметност во Вилниус, Литванија (јануари 17 – февруари 25, 1996). Kestuitis Kuizinas, “Fluxux in Deutschland 1962-1994/ George Maciunas: Fluxus Art – Amusement,” in The Soros Centers for Contemporary Arts Quarterly no.1, 1996: 24.] Од друга страна, пак, забележано е дека „Флуксус“ не е само истори- ско движење од 1960-тите, туку некој вид „состојба“ кое штом еднаш се појавило, трае вечно.[Milena Orlova, Russian Fluxus “Fluxus: Yesterday, today, Tomorrow. History Without Borders,” in The Soros Centers for Contempo- rary Arts Quarterly no.1, 1996: 27.] Телевизиските конструкции на Антони Мазневски, во одредена мера, се надоврзуваат на интенцијата и смислата на флуксовите или експерименталните практики кои пунктуирале во спрегата помеѓу технолошкиот напредок и уметничката намерна задржаност (до поетиката на изразните форми).
Квадрофонија
French Curve (Француска крива)
Метафизички потцртувања
Прво цртежите, па потоа и скулптурите, инсталациите и објектите именувани „Вкрстувања“ (2007) и „French Curve“ (2008) се еден вид аксиоматски облици кои ја претпоставуваат сопствената можност. „Најдените“ и „создадените“ според познат образец „криволинејки“ во избраниот уметнички контекст претставуваат „морфеми“ – најмали единици обдарени со значење[Jakobson, Halle, Temelji jezika, 68.] што ја конструираат семантичката рамнина на изразот. Всушност, идејата за овој концепт се осветлува по повеќегодишна акумулација, еднаш опредметена и делумно материјализирана преку делото „Отсуство“ (1998), но генеричкиот извод говори за неистрошливост и неисцрпливост на креативниот потенцијал за умножување и реструктурирање на претпоставениот означител. Предочителот на цртежите „Вкрстувања“ (2007) оптички симулира претпоставка за организирана површина, простор, со сопствена поимливост за редот. Историчарот Бојан Иванов ќе забележи дека овие творби, дваесет и седум пастели на хартија настанати за време на 2006 година, „потекнуваат од обновениот интерес за изразните моќи на цртежот и планарната скулптура“.[Бојан Иванов, „Во светот на основните честички,“ кат. Антони Мазневски: Вкрстувања (Скопје: Мала галерија, 2007).]
Насловите на творбите: „Гераматрикс“ и „Синтетички биогени“ – нумерирани последователно сугерираат развојна фаза на истражувањето на обликот, која како пресек во севкупното творештво се појавува како естетска гравура, како мимика, како гест на познати светови. Овој променлив, а истовремено статичен облик застапува некаков вид автономија, но не објективна. Празните полиња што ги оцртуваат контурите на „гераматриксот“ се најавуваат како потенција на опипливиот свет, истовремено симулирајќи „повлекување“ пред осамостојувањето на предметот, пред неговиот незави- сен живот, синестезичен, алхемиски, чија единствена возможна закотвеност е рационалноста на обликот. Затоа сведувањето на криволиниските структури, повеќе отколку композициски склопови на „човеколики“, е разјаснителна околност, но не ограничува, ниту, пак, ја затвора интерпретативната можност. Рускиот формалист Виктор Шкловски (Виќтор Шклов́ ский) ја застапува концепцијата дека „уметничкото во дадено дело резултира од начинот на кој го согледуваме“.[Viktor Shklovsky, “Art as Technique” (1917), in Russian Formalist Critique: Four Essays, trans. Lee T Lemon and Marion J. Reis (Lincoln: University of Nebraska Press, 1965), 8.] Во еден од најзначајните есеи за преструктурирањето на идејата за формализмот Art as Technique (1917), тој ќе запише: „Целта на уметноста е да даде чувство на нештата онака како што се перципираат, а не како што се познати.
Техниката на уметноста е да ги направи предметите ’непознати‘, да ги направи формите проблематични, да ги зголеми тежината и должината на перцепцијата, бидејќи процесот на перцепција е естетски и сам по себе и мора да се продолжи. Уметноста е начин да се доживее умешноста на некој предмет; предметот не е важен.[Shklovsky, “Art as Technique” (1917), 12.] Но, во оваа поетска линија на Мазневски, предметот – е важен, криволинејката е извор на обликот, или како што запишал Аристотел во својата „Метафизика“, „изворот од кој примарното движење во секој природен предмет е присутно во него, според својата суштина“.[Aristotle, “Metaphysics: Book V.”] Крајниот облик на „гераматриксот“, и покрај „конечноста“, сѐ уште се врти околу сопствената оска и престојува во доменот на потенцијата, за разлика од „синтетичките биогени“ кои се исполнети и се потврдуваат при симетричното совпаѓање и пребојување на споевите, нивната бледа ексцентричност се стабилизира во контактот, станувајќи позитивен елемент на основното движење на „основните честички“. Аристотеловите записи за супстанцијата бележат дека таа се манифестира прво, како едноставни тела што не се претпоставени, туку сѐ друго потекнува од нив, второ, неприсутноста во она што ќе станат е причина за нивното битие, трето, деловите што се есенцијални за структурата, а треба да се неуништливи и конечно четврто, суштината, форму- лата што формира некаква дефинираност е супстанција на секое нешто.
Следствено на ова доаѓа заклучокот дека супстанцијата има две сетила, краен, ултимативен супстрат, кој веќе не е предодреден од ништо друго и она што значи „постоејќи како“/„да се биде ова“ е исто така одвојливо и е од оваа природа – обликот или формата на секое нешто[Aristotle, “Metaphysics: Book V.”]. Ова би било најблиската философска асоцијација за формалните предлошки во серијата „Вкрстување“, за избраниот модел, криволинејката, како основа на сопственото умножување. Авторскиот исказ на можната теориска заднина вели: „философската мисла што го втемелува ова истражување… соодветствува и сочувствува со онто-тео-технолошкиот товар на сознавањето“, подвлекувајќи дека „изведените форми и фигури се, всушност, вкрстени и мултиплицирани криволинејки кои треба да поттикнат антрополошко толкување и пред сѐ, да стекнат индивидуалност (идентитет?!!)“.[Антони Мазневски за својата ликовна продукција од 1966. година…, под наслов „Вкрстување“ во кат. Антони Мазневски: Вкрстувања (Скопје: Мала галерија, 2007).] Вториов дел на исказот во целост се совпаѓа со третата дефиниција за супстанцијата на Аристотел, според која „…деловите… ограничуваат и ги обележуваат како индивидуи“.[Aristotle, op. cit.] Во следниот циклус, објекти, скулптури, асемблажи на повеќеструкоста, идејата за планиметриското „вкрстување“ се трансформира во просторна, станувајќи темпорална, „временскаструктура“ “French Curve” (2008) … „просторот и времето“ се неразделни, а фузијата на елементите како димензија на единствени феноменолошки појави зазема место во творбите.[Helio Oiticica, “Colour, Time and Structure//1960,” in Abstraction, Whitechapel: Documents of Contempo- rary Art ed. Maria Lind (The MIT Press, Cambridge, 2013), 73.] Контрапостот меѓу артифициелните (според материјалот, синтетички) основни единици – криволејките и дрвените, технички до совршенство изведени, реплицирани облици на избраниот прототип ја нагласува трансформабилноста како принцип и понатаму, нефункционалноста на овој предмет во изворниот (инженерскиот), автентичниот контекст. Елементот, како структурална единица, станува средство и цел на уметничката имагинација и само во уметничкиот контекст ја добива својата смисла, бидејќи само на уметноста и реферира. „Секоја променлива е знак за формален концепт“, како што би рекол Витгенштајн[Wittgenstein, op. cit., 34, параграф 4.1271.] и „секоја процедура во која мноштвото се регистрира како настан“ е „интервенција“, според Ален Бадју,[Alain Badiou, Being and Event, trans. Oliver Feltham (London, New York: Continuum, 2005), 202.] па сепак Мазневски, и покрај променливоста и интервентноста, хајдегеровски кажано, го остава битието, предметот, изворот, сам по себе во неговата суштествена појавност.[Heidegger, The Event, 24] Настанот што се регистрира во секој асемблаж, или генериран облик поединечно, припаѓа на мноштвото, како единствено, бидејќи се разликува од секое друго.[Badiou, Being and Event, 90.] Динамичен, варијабилен, естетскиот идиом специфичен за серијата French Curve (2008) е „структурален“, чиј ред, или формација, се потврдува со секоја идна материјализација. Истражувањето на потенцијалот на прогеничната форма, чии наследници се секогаш репрезенти на различни последователни супстанцијали, најевидентно се препознава во пластичноста на тридимензионалниот облик на „вкрстувањата“. Ако цртежите беа матрица, дијаграм, шема за раѓање на идеалниот облик и ако антропогените облици таму беа подвоени, разделени и субјективизирани во крајноста на идентитетскиот поларитет, кај просторните предлози, биогенот е создаден, метафорично застапувајќи ја идејата за постоењето на најситната „белковинска животворна честичка“. Самостојните организми, објекти, зачетоци, арабескни конструкции: „Морфолошка единица f“ (2007); „39 ̊“ (2007); „36 ̊“ (2007); „Уранопластика I“ (2006/7); „Уранопластика II“ (2006/7); „?!“ (2007); „Ерогени“ (2005/6), навестуваат една нова творечка линија, преокупирана со мноштвото, која (концептуално) идентично и апстрактно се формализира во проектот Singularity 49 (2013), подвлекувајќи нова иконична суперимпозиција. Следната (до) разработка на принципот соединување на мултиплицирани истоветни форми од кои се конституира „ред што не постои априори за нештата“[Wittgenstein, op. cit., 69, параграф 5.634.] е, како што би рекол Виктор Вазарели, „космичка импликација“,[Joe Houston, “1965: The Year of Op//2007,“ in Abstraction, Whitechapel: Documents of Contemporary Art, ed. Maria Lind (The MIT Press, Cambridge, 2013), 81.] или како што забележува историчарот Бојан Иванов, „средбата со делата на Мазневски постојано го соопштува современиот налог за постојано унапредување на ликовниот јазик“.[Бојан Иванов, Мојот занает (Скопје: Културна установа Блесок, 2009), 71.]
Сина резонанца
Наспроти претходните кружни и сферично компонирани објекти, Мазневски повторно ќе нѐ насочи кон една друга сосема поинаква творечка игра. Иницијалното восприемање на играта ќе се одвива по кружницата на едноставната, но илуминирана патека на монументалниот [Објектот е изработен од 550 м лед неонски ленти, залепени врз лесонит со димензии од 280 х 200 х 10 см.] елипсовиден објект „Сина резонанца“, кој е сосема различно конципиран од сите други претходни објекти. Пред да сe фoкусираме поконкретно на ова дело, ќе се задржиме повторно на симболичките референци на неговата морфологија. Ова геометриско тело уште од древните времиња, во различните култури, го имало сличното симболичко значење. Освен како космичко јајце, елипсата била олицетворение на првобитната вселена, таен извор и чувар на словото, на мистериите на космичкото постоење, на просторот и времето, на единство на спротивностите итн. Некои од наведените симболички значења може да ги препознаеме и во овој мануелно компониран светлечки објект, во кој авторот истовремено ни го осветлува и ни го крие изворот на неговата игра. Таа монументална слика, пред сѐ, поради своето интензивно зрачење, може да ни реферира на танцот на првобитната светлина на вселената во која се кондензирани „енергијата, фреквенцијата и вибрацијата“ и што генијот на Никола Тесла низ неговата животна игра ги сублимираше во „светото тројство на универзумот“. За еманацијата на ова свето тројство, Тесла му ја остави на човештвото следнава порака: „Напишете дека господин Тесла си играше. Си играше цел живот и во тоа уживаше… Напишете и дека беше среќен човек…“[https://www.osam.rs/tesla-o-energiji-vibraciji-svetlosti-masti/] Претпоставуваме дека оваа порака допре и до нашиот автор играч на уметничките игри кој не си играше само во овој, туку и во другите претходни проекти.
Во мигов ќе се задржиме на рамниште на видливиот, на првородениот светлосен објект на Мазневски кој е сведен на еден извор, на една „огледална плоха“ во која „светлосните честички се враќаат во првобитната состојба, т.е. во енергијата.[Ibid.] Освен што е присутно пулсирањето на ритамот на времето и циркулирањето на енергијата, во просторот ја чувствуваме наизменичната игра на присуството и отсуството на ритамот помеѓу манифестното и неманифестното, конечното и бесконечното. Од енергетското поле на објектот остануваат да се еманираат само вибрациите и рефлексијата на светлината, како и минималното резонирање на фреквенциите на звукот коишто непосредно влијаат врз перцептивното и аудитивното поле на набљудувачот. Светлината во објектот се восприема како звук, зашто звукот, според Тесла, се трансформира во светлина и во боја, така што и бојата и светлината можат да се слушаат. Но она што останува невидливо за перцепцијата, но „видливо“ за сетилното поле на реципиентите, тоа е дејствувањето на енергијата на електромагнетните бранови, кои флуктуираат и се синхронизираат со ритамот на телесното битие на човекот. Оттука, резонирањето на овој објект, како и влијанието на електромагнетните бранови врз набљудувачите, се поврзува со супстанцијата на универзумот чија врховна енергија поседува бесконечен број манифестации. Но она на што ни реферира овој објект и што самиот автор го промислува и го преферира, тоа се аналогијата и синхронизацијата со Шумановата резонанца.[Шумановата резонанца претставува збир на фреквенции кои се наоѓаат на самиот врв на екстремно ниски електромагнетни фреквенции во електромагнетното поле на Земјата. Таа влијае врз сите живи суштества чија оптимална вредност е 7,83 Hz, при што луѓето се чувствуваат најдобро кога се хармонизирани со фреквенциите на планетата.] Авторот ќе ни ја открие тајната што се однесува до генерирањето на овој илуминативен објект.
Импулсот за создавањето коинцидира со времето на појавата на еден небесен феномен, кој се случува секоја трета година. Тоа е појавата на полната, популарно наречена „сина Месечина“,[Секој месец има полна Месечина, но бидејќи лунарниот циклус и календарската година не се совршено синхронизирани, на секои три години добиваме две полни Месечини во истиот месец.] која всушност нема сина, туку стандардна боја. Во извесна смисла, оваа небесна појава го иницирала дефинирањето на насловот, зашто самиот објект е создаден токму во времето на појавата на првата, па сѐ до појава на втората сина Месечина.
Иако за нејзината боја научните мислења се контрадикторни, сепак, нејзиното име сѐ уште функционира. Месечината како најблиско небесно тело, како природен сателит, кој кружи по елиптичната патека околу нашата планета, не ја емитува сопствената, туку сончевата светлина, која се рефлектира на нејзината површина и од неа се рефлектира на Земјата.
Влијанието на моќната енергија на Месечината отсекогаш била инспиративна за астрономите, уметниците, поетите и композиторите,[Се мисли на „Месечевата соната“ на Лудвиг ван Бетовен (Ludwig van Beethoven).] така што и во објектот на Мазневски ја препознаваме не само симулацијата на нејзината елипсовидна морфологија, туку и полното енергетско зрачење на вибрирачката сила на светлината, која дејствува врз севкупното сензитивно поле на набљудувачите.
Соучеството во овој кружен лудистички обреден танц на Мазневски, целиот проект Како што е, го доживеавме како eден иницијациски ритуал. Вовлечени во играта на авторовото привлечно „електромагнетно поле“, ги видовме и „слушнавме“ сите дела, без оглед на нивниот материјален, морфолошки и композициски аранжман, како заемно се проникнуваат и се слеваат во полифоничниот ритам, кој продолжува и натаму да одѕвонува и да резонира во нашата мемориска слика.
NYC, NYC
Делото „Њујорк, Њујорк“ (1997) се појавува како непосредна рефлексија на уметниковата средба со градот во кој престојувал, како илустрација на состојбата „индивидуа“ меѓу мноштвото податоци, информации, индустриски и технолошки достигнувања собрани во еден кондензиран економски центар. За оваа акумулација, авторот користи најдени, собрани весници од тековните издавачки куќи The Village Voice, The New York Times, кои доминантно го обликуваат јавниот дискурс на масовната информација сѐ до денес.
Оваа акумулација конституирана од делови од весници ги затскрива „поп-артистичките“ извори за комуникација на уметничкиот медиум со масовната публика, бидејќи тие стануваат есенцијален, но обезвреднет податок, кој постои само поради структурата на делото, а не обратно. Ректангуларниот облик на скулптуралното дело има своја густина и тежина, поголема отколку што се претпоставува и таа не е само фактичка, туку и содржинска, како компресирано синестетичко искуство. Претставата за центарот на глобалната моќ, преточена во темна карбонска „еко-скулптура“, сведочи за компресирана циркулација на капиталот и неговите човечки ресурси и резерви, чиј крај е претпоставената имплозија или самодеструкција. Овој ликовен исказ го утврдува идеолошкиот имагинариум на секој уметник, како „однос на поединецот спрема сопствените реални услови за егзистенција“[Luj Altiser, Ideologija i državni ideološki aparati, ur. Dejan Ančič, prev. Andrija Filipovič i Goran Bojovič (Beograd: Karpos, 2015), 48.] и неостварливите императиви за препознатл вост или вреднување од некои замислени авторитети во светот на уметноста и нејзиниот центар како глобален „пазар“ за интернационална размена на „уметничкиот производ“. Соочен со „вистинското“ збиднување во нуклеусот на уметноста и јазикот на каузалноста и/или утилитарноста кој ја експлоатира уметничката есенција, уметникот ги преиспитува сопствените погледи на светот, низ еден субјективистички оптикум. Загледаноста „во“ или соочувањето „со“ она што значи западна цивилизација, авторитарни, контролирани друштва, системи и потсистеми, машинизацијата и контролата врз когнитивниот простор на креативната индивидуа, во оваа ликовна постапка, резултира со повлекување во сопствената смисла за намерно себе-отуѓување, себеисклучување и дистанцираност од процесите на унисоно потчинување.
Во оваа ликовна диегеза, авторскиот глас е „социјален феномен исто онолку колку што е индивидуален“, бидејќи „таму кај што има дискурс нужно постои глас“.[James Phelan, Narrative as Rhetoric: Technique, Audience, Ethics, Ideology (Colum- bus: Ohio State University Press, 1996), 44-47.] Со извесна иронија во гестуалниот тон, Мазневски преку оваа творба ретроспективно резимира секвенци од својот „начин на гледање“, како одраз на еден сеизмографски импулс кој бележи сингуларизирано присуство на „уметникот“ во светот на можностите.
Meѓувреме
Една посложена и покондензирана реверберација се забележува во амбиентот-инсталација „Меѓувреме“ (1996),[Ова дело првпат е изложено на самостојната изложба во Младинскиот културен центар, 1997, Скопје, а подоцна во рамки на групната патувачка изложба „Зрачења: рецентна македонска уметност“, Музеј на современата уметност, Скопје, 1996, Павилјон Вељковиќ, Белград, Југославија, 1996, Bayerische Landesbank Gallery, München, Germany, 1996 Центар за културна деконтаминација, Белград, 23 Мај, 1998. Повеќе види во Sonja Abadžieva, Radiations, trans. Filip Korženski (Skopje: Skopje Museum of Contemporary Art, 1998).] како поврзување на најдени пресоздадени и создадени предмети во еден густ и истовремено разреден дијалошки облик. Триделната композиција, како просторно координиран мизансцен, е составена од фигура-спектатор која претпоставено „го набљудува“ движењето на мали преземени фигурини, поставени врз безвучна грамофонска плоча во процес на ротација и една самостоечка акумулација на концептот „the end“ поставена на постамент. Просторната игра помеѓу елементите составува една длабоко внатрешно-значенски кодирана предлошка, поткрепена со хроматската поливалентност на црната боја, како „ликовен монограм“ кој ја отпечатува перформативната димензија на ова дело. Психолошката пенетрација на состојбата „индивидуализам“ изразена преку „набљудувачот“ застапува една внатрешна интонација на концептот „припадност“, молчаливо соопштувајќи ја зависноста на она што значи „внатрешна слобода“ во однос на „минливоста“. Ритуалниот вртеж на малите животински фигури поставени врз ротациска подлога ја одразува состојбата на непроменливост или неможност за „слободна игра“, како состојба на збиеност околу сопствениот eidos и „трансценденталното“ кое го доведува во прашање „присуството“ во определен социолошки или културален миг. Артисанската димензија на оваа творба е импрегнирана во поетското пресоздавање на зборовната структура или асемблаж „the end“, составен од готови линотипски елементи – букви и празни, бланко, геометриски, минималистички и апстрахирани од автентичниот контекст – композитни делови, чија бесфункционалност е најнепосреден резултат на идејата за ликовна композиција. Овој „куфер“, слично како и Дишановите кутии Botte de 1914 (1914) и Botte-en-valise (1934), претставува факсимил на оригинални авторски белешки, спакувани во еден временски пренос на уметничките артефакти. Сензибилитетот за „пакување“ и „отпакување“ е иманентен и за флуксовите уметници. Џорџ Макјунас оставил зад себе цела серија дрвени и винилни кутии, со различни содржини и асемблажи од предмети кои припаѓаат на ко- лективното творештво на уметниците од ова движење, како носители на информацијата за некое идно време.[Hannah Higgins, Fluxus Experience (Berkeley and Los Angeles, California, London:Universityof California Press, 2002), 33-44.] „Тишината не постои“, изјавува Џон Кејџ (John Cage), кој преку својата композиција во три дела 4’33” (1952), ја исполнува празнината преку отсуството, потврдувајќи ја концептуалната спротивност на она што се изостава, негира, исклучува – звукот. Така и во овој контекст, тишината зазема идентитет како протегање на времето, на поетското време, како вечен вакуум или нужен процес на самозатворање пред какво било сетилно создавање на уметничкото дело. Реалната димензија на оваа творба е искуственото, не концептуалното, поврзувајќи ги различните нешта и простори на авторскиот континуум. Визуелниот континуитет помеѓу посебните елементи (состојби) се случува во „виртуелното поле“ на „настанот“, таму каде што движењето е единствено можно, спојувајќи одделни временски секвенци во единствена целина. „Времето се открива внатре во настанот“, ќе запише Жил Делез, како симултаност на трите имплицитни „сегашности“, „сегашност на иднината“, „сегашност на сегашноста“ и „сегашност на минатото“.[Gilles Deleuze, Cinema 2: The Movement Image, trans. Hugh Tomlinson and Robert Galeta (Minne- apolis: University of Minnesota Press, 1989), 100.] Композицијата „Меѓувреме“ ги открива „а-темпоралниот ред“ на креативниот чин и „реалната“ состојба на „привременост“ на креативната енергија, која се закотвува, празни или пресоздава, преку реалниот облик на уметничкото дело.
A se Esse
Одложеното телеолошко втемелување на уметничкиот израз на Мазневски најексплицитно се манифестира во изведбата на сложениот предлог Отсуство (1998) и понатаму преку комплексната серија творби концептуално именувани Вкрстувања (2006). Ослободен од својата употребна вредност, „најдениот предмет“ [ready – made; found object; object trouvé] добива нова метафункција, избрана и зададена од уметникот, но речиси секогаш со потекло од масовното производство и резултатот (и можеби хиерархијата) на технолошката историја. За разлика од историските „најдени предмети“ како што се Дишановите реди-мејди, чија разработка се заснова врз „интелектуална интервенција“,[Judovitz, Unpacking Duchamp: Art in Transit, 76.] кај Мазневски тие претрпуваат значителни формални и функционални промени.
Така максимата на неговото творештво се изразува во секое дело поединечно и тогаш кога ќе помислиме дека рецентниот исказ ги надминал прашањата генерирани рано во неговите почетни творечки периоди. Помеѓу делата на Пабло Пикасо, Марк Шагал, Макс Бил, Рене Магрит и бројни други апостоли на модерната, во музејската колекција на Музејот Албертина (Albertina Museum, Vienna), се наоѓа и делото A se esse (1998). Релевантноста на творештвото на Мазневски на овие простори е потврдена преку поширока опсервација (од релевантната критика) на севкупниот уметнички ангажман, со посебен акцент на концептот Отсуство или A se esse (1998).[Friedhelm Scharf, 40 Jahre: Fluxus und die Folgen, ed. by René Block and Regina Bärthel (Wies- badener Kunstsommer, Wiesbaden, 2002), 166.] Овој творечки период на Антони Мазневски е запишан како „чиста концептуална“[Соња Абаџиева, Идеја-тека: избор на документи за концептуалниот дискурс во Македонија (Скопје, Музеј на современата уметност, 2003), 26. Види уште во Лилјана Неделковска, “Who’s Afraid of the End?,” во Антони Мазневски (Скопје: Музеј на современата уметност, 1996).] фаза, но блискоста или сродноста со чистите „флуксус настани“ се случува во контекст на медиумската употреба, многу појасно отколку приближувањето до „аналитичката“ или „синтетичката“ фаза на концептуалната уметност. Идејата за творбата „Отсуство“ (1998), и покрај тоа што не може да се сведе на едноставна констатација, е поттикната од визијата за обликот, спознајното и опитното набљудување на „најдените“, „познатите“ и отсекогаш „присутните“ предмети – криволинејките, во непосредното опкружување на уметникот.
Преку ова дело (раз)откриваме дека преку репрезентацијата (лат. praeesse), присуството и отсуството заемно се исклучуваат. Поетскиот принцип во оваа реализација се заснова врз укажување/покажување (преку предметноста) на отсуство на некој предмет, појава…, на замената на она што не е присутно. Мисловните претпоставки на будизмот укажуваат дека: „… не постои ствар како реална егзистенција или некое ‘битие’ (лат. esse) туку само бесконечен процес, постојана промена, едно ‘постоење’ (bhava) кое се базира на ‘производство’ и на она што е ‘создадено’, и за процесот на дејствување (kamma-bhava) и за процесот на реакции или одново раѓање“.[Vito Markovič ur., Tako je govorio Buda, prev. Srbislava Elezovič Lazić (Beograd: Grafos, 1986), 19.] Маестралноста на оваа идеја не лежи само во контекстуалниот преттекст, туку во методологијата на изведбата, на артисанството, во раката на создавачот исто онолку колку што се потврдува на планот на значенските односи кои се развиваат во таа корелација меѓу идејата и делото произлезено од неа. Оваа антонимична форма на предметот (популарниот фолксваген-буба) е синоним за имобилизирана енергија, динамика во ретенција, структурирана како внатрешно движење, помеѓу два конечни потенцијали, зачетокот и неговиот претпоставен крај. Амбивалентноста на овој иманентен дуализам се пресликува во неговиот избран облик и во илузијата за неприсутниот предмет (отсечениот елемент како носител на идејата за движење), а отсуството на присуството му припаѓа на структурата на знакот.[Niall Lucy, Derrida Dictionary (Malden, MA: Blackwell Publishing, 2004), 156-159.] Именувањето на ова дело е, во суштина, најава за присуство [présence], и повеќе од тоа, означува процес [procès] кој структурално го детерминира односот помеѓу она што е претставено и самиот чин на презентирање на таа замисла.
Постоењето „во отсуство“ [in absentia] ја карактеризира парадигматската оска, соодветствува со концептот виртуелно постоење, како настан, како дејствие, додека постоењето „во присуство“ [in praesentia], синтагматско по природа, е вистинското постоење или реалниот облик на бесформното.[Синтагматската релација е „во присуство“, додека она што се случува надвор од дискурсот и не е поддржано од линеарноста е во асоцијативна релација, која ги обединува поимите во отсуство во потенцијални мнемонички серии. Види во Saussure, Course in General Linguistics, 123. Двата начина на организација кои Јакобсон ги предлага во однос на јазичниот знак се: комбинација – сложување (секој знак е составен од составни знаци – или се појавува само во комбинација на други знацци) и селекција – избирање (изборот меѓу алтернатите подразбира и можност на замена на една со друга, на која ѝ е од еден аспект еднаква, а од друг аспект различна). Правејќи компарација со Сосировите [in parasentia] и [in absentia], Јакобсон смета дека соодветна аналогија може да се направи со концептите сложување (два или повеќе изрази еднакво присутни во која било реализирана низа) и избирање (соединува изрази во виртуелна низа). „Примачот разбира дека дадената изјава (порака) е комбинација на компоненти (реченици, зборови, фонеми) избрани од складирањето на сите можни компоненти (кодови).“ Roman Jakobson, Morris Halle, Temelji jezika, prev. Ivan Martinčić, ur. Ante Stamać (Zagreb: Globus, 1988), 58.] Формално разрешена, намерната „противречност“ означува „однос помеѓу два термина на бинарните категории тврдење/негација [assertation/negation]“. Контрадикцијата произлегува од чинот на когнитивна негација, помеѓу два термина во кои првиот станува „отсутен“, додека вториот станува „присутен“. Како концепт на „претпоставка“, „присуството на едното го претпоставува отсуството на другото, и обратно“.[Greimas and Courtés, Semiotics and Language: An Analytical Dictionary, 60-61.] Преку концептот Отсуство (1998), авторот изразува одреден (експлицитен) анахронизам преку медиумот, а од друга страна, пак, ја истакнува неможноста за независноста на уметноста од околностите што ја определуваат во конкретен контекстуален момент.
Референцијалниот колаж се чини посуштински и позначаен од самата изведба, која и покрај изведбената совршеност и прецизност, го изнесува приматот на идејата, на критичката поставеност на оваа творба (дело) во конкретен општествен систем на вредности. Овој предлог претставува „јавен“ антимонумент кој отворено се спротивставува на истоветноста и квантитативноста на масовната продукција.